سفر اربعین از چه تاریخی شروع میشود؟ سفر اربعین به مراسم مذهبی و زیارتی در عراق مرتبط است و شروع آن بر اساس تقویم هجری قمری مشخص می‌شود. اربعین به معنای چهلمین روز پس از عاشورا، که روز شهادت حسین بن علی (نوه پیامبر اسلام) در کربلا است، است. تا انتهای این مقاله همراه وب سایت زرافشان سیر باشید.

تاریخ شروع سفر اربعین هر سال متغیر است و بسته به تقویم هجری قمری تعیین می‌شود. معمولاً، سفر اربعین در ماه صفر، ماه دوم هجری قمری، آغاز می‌شود. اما تاریخ دقیق شروع سفر اربعین هر سال بر اساس محاسبات ماه قمری و قرارگیری روز عاشورا در تقویم قمری مشخص می‌شود.

مسیر عراق که از نجف به کربلا می‌رسد، پر از زائرانی است که پیاده روی می‌کنند و در مسیرهای صحرایی و روستایی عبور می‌کنند. این سفرها ممکن است تا چند روز طول بکشد و در طول مسیر، خدماتی مانند مساجد، خیمه‌ها، غذا و آب برای زائران فراهم می‌شود. این مراسم در همان روز اربعین و در مقبره حسینی در کربلا برگزار می‌شود. این رویداد مذهبی به عنوان یکی از بزرگترین تجمعات مذهبی در جهان شناخته می‌شود و هر سال میلیون‌ها نفر در آن شرکت می‌کنند.

سفر اربعین به عنوان یک فرصت مهم برای زائران است تا به عزاداری و زیارت امام حسین و سایر شهدا پرداخته و ارتباط مستقیم و نزدیکتری با آرمان‌ها و ارزش‌های دینی خود برقرار کنند. همچنین، این سفر به عنوان یک فرصت برای اظهار همبستگی و اتحاد مسلمانان شیعه در سراسر جهان محسوب می‌شود و زائران از مختلف کشورها با هم دیدار می‌کنند.

لازم به ذکر است که سفر اربعین به علت شرایط امنیتی و سیاسی در عراق، نیازمند بررسی و برنامه‌ریزی دقیق است. زائران قبل از سفر باید اطلاعات لازم را درباره وضعیت امنیتی، مسیرها، خدمات و ضوابط ورودی به عراق کسب کنند و مراقبت‌های لازم را رعایت کنند. همچنین، با توجه به شرایط جوی گرم و پررطوبت در این منطقه در فصل تابستان، باید مراقبت‌های بهداشتی و تجهیزات مناسب را برای سفر به همراه داشته باشند.

تاریخ شروع پیاده روی اربعین

تاریخ شروع پیاده روی اربعین

بیشتر زائران پیاده روی را از روز شانزدهم صفر شروع می کنند و یک روز پیش از اربعین خود را به کربلا می رسانند. اما باز هم بسته به برنامه و دلایل شخصی خود امکان این را دارید که چند روز زودتر پیاده روی را آغاز کنید و یا در روز هفدهم صفر از نجف راه بیفتید. مزیت انتخاب روز شانزدهم، همراهی با جمعیت کثیر، لمس اتحادی بی بدیل و شوری همگانی است. البته اگر ترجیح می دهید از شلوغی و ازدحام دور باشید، یک هفته قبل از اربعین بهترین زمان برای شماست.

– شروع مسیر پیاده‌روی از حرم امام علی (ع) در نجف آغاز می‌شود و ادامه مسیر در جانبازان و زائران حسینی به سمت کربلا ادامه می‌یابد.

– برای پیدا کردن مسیر، می‌توانید از نشانه‌ها و خیل جمعیت پیروی کنید.

– بهترین ساعت برای شروع پیاده‌روی اربعین، نماز صبح یا پیش از آن است و ساعت پیشنهادی اتمام پیاده‌روی پیش از غروب تا حداکثر نماز مغرب می‌باشد.

– حداقل شرایط جسمانی برای شرکت در پیاده‌روی اربعین و مسافرت طولانی برای افرادی با مشکلات قلبی، بیماران دیابتی، سالمندان و کودکان متفاوت است.

اهمیت سنت پیاده روی اربعین

اهمیت سنت پیاده روی اربعین

سنت پیاده‌روی اربعین یکی از مهمترین و بزرگترین رویدادهای مذهبی در جهان اسلام است و برای مسلمانان اهمیت بسیاری دارد. این سنت به اربعین امام حسین (ع)، که شهادت او در نبرد کربلا را گرامی می‌دارد، مربوط می‌شود.

این رویداد هر ساله در ماه صفر برابر با چهلمین روز پس از عاشورا، برگزار می‌شود و میلیون‌ها زائر از سراسر جهان به کربلا در عراق سفر می‌کنند تا در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کنند. زائران در طول مسیر حدود ۴۰ کیلومتری از نجف به کربلا پیاده‌روی می‌کنند.

اهمیت سنت پیاده‌روی اربعین برای مسلمانان به دلایل زیر است:

  1. ارتباط با تاریخ و آثار متبرکه: این سنت به زائران امکان می‌دهد با حادثه‌ی شهادت امام حسین (ع) و درک عمقانی از تضحیات او در راه خدا و برای حقیقت و عدالت، ارتباط برقرار کنند. همچنین کربلا جایگاه مقدسی دارد که در آن زائران می‌توانند با مکان‌ها و آثار متبرکه مرتبط با امام حسین (ع) و اعضای خاندان حضرت، ارتباط برقرار کنند.
  2. اظهار ارادت و عشق به اهل بیت: شرکت در پیاده‌روی اربعین برای مسلمانان فرصتی است تا عشق، ارادت و امتنان خود را به امام حسین (ع) و خاندان پاکشان ابراز کنند. این رویداد به زائران امکان می‌دهد با عزاداری، سوگواری و تجدید عهد با امام حسین (ع)، این ارادت خود را ابراز کنند.
  3. ایجاد اتحاد و همبستگی: پیاده‌روی اربعین یک رویداد جمعی است که مسلمانان از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند. این رویداد به زائران امکان می‌دهد با همبستگی و اتحاد با دیگر زائران از جنسیت، قومیت و طبقه‌های مختلف، ارتباط برقرار کنند و احساس کنند که با یکدیگر به دلایل مشترکی مرتبط هستند.
  4. تجدید میثاق با مبادئ اسلامی: شرکت در این رویداد به مسلمانان فرصتی می‌دهد تا به بررسی واستعادت اصول و مقادیر اسلامی، تجدید میثاق با ارزش‌ها و اصول دینی خود بپردازند. این رویداد به زائران امکان می‌دهد تا در محیط مذهبی و معنوی، با مطالعه و بررسی تفکرات امام حسین (ع) و آموزه‌های اسلامی، به نفس خود و تقوای خود بپردازند و در مسیر رسیدن به عدالت و حقیقت، تجدید انگیزه کنند.

به طور کلی، پیاده‌روی اربعین از طریق تجربه مستقیم و مشارکت فردی در این رویداد مهم، به مسلمانان امکان می‌دهد ارتباط عمیقی با تاریخ و آرمان‌های دینی اسلام برقرار کنند و از ارزش‌ها، اصول و اعتقادات خود برای رسیدن به مقاصد دینی و اخلاقی بیشتر احساس بهره‌مندی کنند.

پیاده‌روی اربعین

آیا در پیاده‌روی اربعین فعالیت‌های مذهبی خاصی انجام می‌شود؟

بله، در پیاده‌روی اربعین فعالیت‌های مذهبی خاصی انجام می‌شود. این فعالیت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

عزاداری و سوگواری:

زائران در طول مسیر پیاده‌روی اربعین با عزاداری و سوگواری درباره شهادت امام حسین (ع) و اعضای خاندان او، اظهار ارادت و اندوه خود را نشان می‌دهند. آنها با زندگی و معرفت امام حسین (ع) آشنا می‌شوند و در طول مسیر با موعظه‌ها و سخنرانی‌های مذهبی از طریق روحانیون و علمای دینی متفاوت، به عمیق‌تر شدن در مفاهیم دینی می‌پردازند.

 

اقامه نمازها و عبادات:  

در طول مسیر پیاده‌روی، زائران نمازها را اقامه می‌کنند و عبادات خود را انجام می‌دهند. نمازهای جماعت و وقتی مخصوصاً در زمانهای اذان به جماعت خوانده می‌شود و جمعی از زائران در کنار یکدیگر نماز اقامه می‌کنند.

 

مراسم و تجمعات مذهبی:

 در طول مسیر، مراسم و تجمعات مذهبی برگزار می‌شوند. این مراسم شامل خواندن زیارت‌نامه‌ها، دعاها، مرثیه‌خوانی، شعرخوانی و تالیفات ادبی و مذهبی مرتبط با امام حسین (ع) است. همچنین، برخی زائران در طول مسیر با حمل تابوت‌ها و نمادهایی از کربلا، شرکت می‌کنند تا ارادت و اندوه خود را نشان دهند.

 

خدمات مذهبی و انسانی:

 در مسیر پیاده‌روی اربعین، تعداد زیادی از موکب‌ها و خیمه‌های خدماتی برای زائران راه‌اندازی می‌شوند. این خدمات شامل ارائه آب و غذا، محل استراحت، مداحی و مراقبت پزشکی برای زائران است. این خدمات به منظور رفاه و تسهیل برای زائران ارائه می‌شوند و از سوی افراد خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌شوند.

ساعت برای شروع پیاده روی اربعین

بهترین ساعت برای شروع پیاده روی اربعین چه زمانی است؟

چیزی که در چند سال گذشته مرسوم بود، شروع پیاده روی از ساعت ۴ و ۵ صبح و پایان آن قبل از غروب آفتاب بود. اما با توجه به آن که رویدادها در سال قمری تاریخ یکسانی ندارند و متغیر هستند، در حال حاضر سال به سال واقعه اربعین به تابستان نزدیک می شود و در نتیجه تغییرات آب و هوایی نیز مشهود است. همان طور که می دانید فاصله میان نجف و کربلا، فضایی کویری دارد و در نتیجه از سال گذشته برای آن که زائران از گرمای زیاد در طول روز فرار کنند، زمان پیاده روی را تغییر داده اند. به این صورت که پیاده روی را از غروب آفتاب آغاز می کنند و نماز صبح برای استراحت و خواب توقف می کنند. البته اگر بخواهید از این روش استفاده کنید، توجه داشته باشید که شب ها هوا خنک تر است و لباس های لازم را همراه خود داشته باشید.

کدام مرز را برای رسیدن به کشور عراق انتخاب کنیم؟

زائران می‌توانند مرز نزدیکترین به شهر محل سکونت خود را برای ورود به عراق و شروع پیاده‌روی اربعین انتخاب کنند. به عنوان مثال:

  1. زائران استان‌های نیمه شمالی و غربی کشور می‌توانند مرزهای مهران و خسروی را برای ورود به عراق و سفر به نجف انتخاب کنند.
  1. زائران استان‌های نیمه جنوبی می‌توانند مرزهای شلمچه و چذابه را برای ورود به عراق و سفر به نجف انتخاب کنند.

بعد از عبور از مرز و ورود به عراق، بسته به مرز انتخابی، زائران باید مسیر مناسب را طی کنند:

– از مرز خسروی: خانقین، مقدادیه، بعقوبه، کاظمین، کربلا.

– از مرز مهران: بدره، کوت، نعمانیه، شوملی، دیوانیه، نجف.

– از مرز شلمچه: بصره، دیوانیه، نجف.

– از مرز چذابه: بدره، کوت، نعمانیه، شوملی، دیوانیه، نجف.

با توجه به هزینه‌های حمل و نقل، بهتر است زائران از کرایه خودروی شخصی خودداری کنند و از راه‌های حمل و نقل عمومی مانند قطار استفاده کنند. فروش بلیت قطار اربعین از تاریخ و ساعت مشخصی آغاز می‌شود که باید از منابع رسمی اطلاعات دقیق را دریافت کنید.

در نهایت، برای امور مربوط به سفر و انتخاب مسیر دقیق، بهتر است از منابع معتبری مانند سفارتخانه‌ها و مراجع مذهبی استفاده کرده و از آخرین اطلاعات و راهنمایی‌های آنها بهره‌برداری کنید. همچنین برای رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما می توانید از سایت زرتور کمک بگیرید.

 

امتیاز شما به این مطلب